Seglarblogg

#aug22

Gå till avsnitt: 2/5   9/5   16/5   23/5  30/5  6/6 20/6  27/6  1/8  8/8   #aug15  22/8   29/8  5/9   12/9
Spätteracet  Hamnaköret

Hamnaköret 16/9

Fler bilder inlagda i Galleri/Hamnaköret 2017.

Nu är det slut!

Hej,

Dagens rubrik känns lite konstig eftersom vi både igår och idag har haft bland det bästa sommarvädret denna sommar! Nåja, det kan ju svänga fort så riktig höst lär det snart bli ändå.

Vi fick en spännande och svårseglad avslutande segling med mycket skiftande vindar och strömmar som minst sagt tycktes ologiska och inte precis enligt prognosen. Och en ordentlig regnskur fick vi också! Åtta båtar var vi och Embla med Micke var först i mål följd av Toss, Amaranda och Caramba i nämnd ordning. Amaranda hade redan säkrat sig klubbmästerskapet, och vi gratulerar, innan sista seglingen och följdes av Toss och Embla på andra och tredje plats.

Vi har haft 17 seglingar på programmet, men endast 13 kunde genomföras. 2 båtar, Amaranda och Toss seglade samtliga 13 seglingar. Genomsnittet för antal deltagande båtar per genomfört segling blev strax över 7, vilket får sägas vara OK jämfört med tidigare säsonger.

Nästa säsong starter vi enligt nu gällande SRSp tal!

Jag vill passa på att tacka:

– Rolf för så föredömligt valt banor, troget stått vid klubbstugan varje tisdag kl 18:00 och för att föra vår resultatlista!

– Sune för att ha fixat resultatsidan så Rolf numera slipper ”kopiera och klistra in” vilket tidigare varit väldigt tidsödande!

– Jonas för att ha gjort alla starttidsberäkningarna!

– Tack till Lennart för att sköta vår hemsida så bra att alla som inte kan öppna mina filer snabbt kan få info via hemsidan!

– Tack till HBS styrelse för korv och pilsner efter Hamnaköret!

– Och ett särskilt stort tack vill jag rikta till Bosse Agardh för alla fina bilder vi har fått från våra seglingar!

– Och ett tack till alla ni som varit med på våra tisdagsseglingar!!!

Nu tackar jag för mig för denna säsongen, så kanske vi ses till våren igen!

Trevlig höst,

Tisdagsseglingen 12/9

23  bilder inlagda i Galleri / Tisdagsseglingarna 2017

Hej,

Nu är det höst på riktigt, för nu har vi seglat vår sista tisdagssegling för säsongen. 7 startande båtar tycker jag var bra med tanke på vädret och den sena timmen, och vädret var lite spännande med en hel del vind och en rejäl skur halvägs runt banan. Gott om tumlare var det också. Så många att Karlsson (på Sooneroon hos Janne) släppte allt och sprang ut i fören för att titta! Vadå kappsegling – det finns väl viktigare saker här i livet!!!

Det var också gott om enorma tång öar som ställde till en del problem för vissa som råkade segla rätt igenom dem. Vi upplevde att segla strax över 6 knop när båten plötsligt saktade in till 4. Vi insåg först inte vad som hade hänt, så det drogs och trimmades i alla tillgängliga tampar och skot, men inget hjälpte. Ester, som styrde, kommenterade uppgivet att nu var det inte längre hon som styrde, utan det var någon annan som slet och ryckte i rodret – tång förmodar vi! Och just då slutade loggen fungera. Väl i mål ville inte motorn dra – förmodligen för mycket tång kring propellern – så vi fick segla in på plats.

Tror att åtminstone Velox (där Magnus var ensam) också drabbades hårt av tång, för ett tag gick det väldigt trögt på undanvinden in mot hamnen. Magnus seglar normalt fort på denna bogen!

För kvällen valdes bana 6 eftersom det lovades ökande vindar och mörkt blir det ju tidigt så här års. Det blev ingen riktig kryss, men trevligt och spännande ändå eftersom vi hela tiden hade kontakt med båtar runt om oss.
Chabang lyckades bäst med Amaranda 2:a, Toss 3:a och Selene på en fin fjärde plats.

Bosse på Amaranda lyckades med några fina stämningsbilder, och Rolf har räknat fram resultatet, som klart visar att ingen längre kan hota Amaranda från att (åter) bli årets klubbmästare!

En klubbsegling återstår – Hamnaköret – som vi seglar på lördag med jaktstart kl 11:00. Programmet bifogas!

Enligt god tradition bjuder HBS på korv + pilsner efter seglingarna, och eftersom jag ska ut och handla på fredag vill jag be alla som tänker segla att skicka mig ett mejl om deltagande. Ifjol köptes alldeles för mycket korv och öl. Ölen var väl OK, men att äta korv en hel vecka var lite enformigtJ.

På lördag får vi sol och labra vindar (4-6 m/s), så ta med familj, släkt och vänner och njut av en fin sensommardag på sjön.

Tisdagsseglingen 5/9

32 st bilder inlagda i Galleri/Tisdagsseglingarna 2017

Hej,

Så fick vi då höstens första ”nattsegling”. En del kom att tänka på sjökapten Rolf Andersson när han på 60- och 70-talet på vissa kvällar seglade till Lerberget med Nyhamns ungdomar i olika farkoster efter sig för att lära dessa att navigera i mörker. Säkrast var dock att helt enkelt följa Rolfs akterlanterna genom Skärsrännan, vilket alla gjorde med den heder, och godkändes!

Och igår kväll blev det riktigt mörkt innan vi hann i mål strax före kl 9. Ett enkelt ”spökskepp” siktades, men annars var det tända lanternor på alla båtar.

Vi skulle varit 11 båtar, men tyvärr kom Blue Shadow från Lerhamn fram lite väl sent för att delta, så 10 blev vi. Vi hoppas få se Gurra nästa tisdag och på Hamnaköret!

Vi gick ut i stort sett vindstilla och helt klart hade en del svårigheter med starten. Någon startade 4-5 minuter sent, och någon samma tid för tidigt! Själva höll vi på att starta för tidigt, varför skepparen beordrade en 360 graders vänding. Ett efter omständigheterna (vinden) mycket dåligt beslut då det tog låååång tid att vända skutan. Men fint blev det med flera ”flygande” segel. Fortast ”flög” Embla, Amaranda, Follow Me och Velox i nämd ordning. Bakom listade vi andra 6 in i mål i mörkret där Amaranda låg och räknade in oss. Målgångstuten var för dagen ersatta av Bosses hesa ho ho ho – undra vad han menade med dettaJ

Bosse ser till att vi kan njuta av lite bilder och erbjuder gärna tyngre bilder om någon så önskar. Rolf har räknat ut ställningen och ett spännande avslut stundar där det kan bli en kamp mellan Amaranda och Embla om att bli årets klubbmästare.

Njut av bilderna så ses vi nästa tisdag på årets sista tisdagssegling! Sen väntar Hamnaköret den 16/9 som avslutar vår säsongL

Tisdagsseglingen 29/8

Hej!

Bifogar gårdagens resultat som förberett av Rolf som skriver ”… här kommer resultatlista efter gårdagens härliga segling”!Och det blev det verkligen, med en super vacker solnedgång på väg in mot mål. Vi var 7 båtar, men tycker vi kunde varit många fler en sån här fin kväll!

Strömmen var starkt nordgående och Amaranda lyckades hälsa på Jungnäsbådan (alltså pricken!), men heder åt dom när dom gjorde 2 varv (720 graders vändning) som straff. Ändå kom de först i mål vilket får sägas vara anmärkningsvärt. Tyvärr fanns bara en spinnaker och en gennaker hissat – Amaranda och Velox. Vi andra ”fegade” eftersom det vid starten blåste ordentligt. När det sen mojnade ångrade vi oss, som vanligt. Amaranda  hade full besättning medan alla andra fattades ett par händer för säker spinnaker segling.

Vi saknade Embla och Follow Me så det gav lite mer utrymme åt os andra och målgången var tät och spännande mellan båtarna.

Tyvärr inga bilder från Bosse idag, så jag tillåter mig att bifoga bild i motljus av vår styrman i full koncentration.

Vi har nu endast 2 tisdagsseglingar kvar och avslutar säsongen lördagen den 16 september med Hamnaköret. Boka in och delta i vår avslutning med grillad korv och pilsner!

Vi ses på sjön!

Spätteracet 2017

55 bilder finns inlagda i Galleri / Spätteracet 2017

Hej!

Embla fångade spättan igår! Grattis!Men vi höll alla på att tappa hakan för när vi väl kommit in dök Arnold & Paula (Zatarra) upp och önskade oss vällkomna till Gilleleje. Alla minns väl hur det gick ifjor när det visade sig att Fanta, som ingen sett tidigare, låg och väntade på oss i hamnen som klar etta. Nåväl, det var bara det att Arnold var så taggat av att äntligen få vara med att han inte kunde hålla sig utan seglade över redan kvällen innan. Må tro Micke var lite nervös innan detta stod klart för oss.  Amaranda med för dagen endast 2 ombord tog 2:a platsen. Hur Bosse ändå fick tid att ta alla bifogade bilder är en gåta, fast tror nog att Amaranda stort är självseglande efter alla dessa år.

En båtlängd bakom kom Toss, som med 1 gubbe, 1 man och 3 unga flickor ombord tog 3:e platsen. En sälsynt stor mängd tumlare kretsade runt båten när vi närmade os danska kusten så för en tid glömdes allt om kappsegling. Om någon såg hur vi plötsligt lutade mer än vad vinden krävde berodde det på att tumlarna for förbi i lä. Mycket allsång hade vi ombord så med kaffe och bullar var stämningen hög.   Och endast ännu en båtlängd bakom Toss följde Follow Me, för dagen förstärkt med Wilhelm och Carolin. Kort därefter följde Caramba (med damer ombord!) och Velox.Jonas stod för uträkning av starttiderna och det hade han gjort väldigt bra (fast inget stämde såsom avstånd (vi glömde krysstillägg) och beräknad seglingstid) eftersom de första 6 båtarna angjorde Gilleleje inom endast få minuter. De flesta styrde nordvart för mindre motström, ett par tog strömmen från sidan för att sen segla strömfritt under danska kusten, och ett par båtar hamnade nånstans mitt emellan, vilket kanske inte var helt optimalt.

Besättningarna från 6 båtar möttes på kajen för trevlig samvaro och spätte-lunch med prisutdelning. Spättorna hos Adamsens är kanske lite väl hårt friterade, varför ett par båtar föredrog lunch på bättre krog. Men sällskapet på kajen var trevlig, ölen god och stämningen på topp. Kan man begära mycket mer?Eftersom vi fick kryssa till Gilleleje fick vi njuta härlig spinnaker gång nästan hela vägen in i industrihamnen.

På tisdag lovas (just nu!) sydliga vindar om kring 7 m/s så kom igen och njut av segling med lagom vind og begränsade vågor

Vi ses!

Tisdagssegling 2017-08-22

Totalt 21 bilder inlagda i Galleriet, Tisdagsseglingar 2017

Hej,

En fantastisk fin kväll med fina avtagande vindar och en vacker solnedgång – kvällssegling när den är som bäst! Och som skeppare på Toss var just detta onekligen den största behållning eftersom resultatet blev minst sagt uselt. Sjön var något besvärlig, och då alla gick ut i sundet, valde samme skeppare att gå in under land – ett dåligt beslut skulle det visa sig och svårt att förklara för rorgängaren. Men som hon sa, det var i alla fall en fin kväll- Embla trivdes tydligen och med en imponerande fart kom hon först i mål. Embla var för kvällen förstärkt med Sooneroons skeppare (Jan)!

Även Caramba seglade väldigt fort och tog en fin andra plats. Tror Caramba har varit på hemligt träningsläge i Danmark för inte så länge sen, för inte var det väl proviantering som gälldeJ?

Amaranda gjorde god fart med sin spinnaker och det räckte till en tredje plats. Även där var besättningen förstärkt med yngre expertis som drastiskt reducerade besättningens genomsnitts ålder.

Follow Me var äntligen tillbaka och hon körde om oss med sin blå-vita spinnaker. Även Velox körde om oss med sin gennaker hissad – vi hade inte mycket att sätta motL.

Sen var vi 3, Nea, Selene och Toss som förstod att njuta mest – det var ju nästan för fint för att gå in i hamn igenJ

Rolf har fixat resultatlistan och Bosse en massa fina bilder – stort tack till båda.

Sist vill jag påminna om Spätteracet på lördag där det just nu lovas sol och 2-4 m/s från väst. Kan man använda sin lördag på ett trevligare sätt, eller kanske hela helgen, med övernattning i Gilleleje i härligt sensommar väder? Så varför inte ta med hela familjen!

Nya starttider för Spätteracet beräknas, och om inte före, så printar jag och delar ut vid rorsmansmötet kl. 9:00 på lördag.

Hoppas många vill äta spätta på lördag!

Tisdagssegling 2017-08-15

Hej,

Kul att segla när det blåser, men det finns ju gränser, och när det lovas
12-14 m/s som igår på FCOO så kanske det är lämpligast att stanna på land.
Det gjorde vi tyvärr igår kväll, men så hoppas vi på lite mindre vind nästa
tisdag. Och glöm sen inte Spätteracet som vi också seglar nästa vecka – på
lördagen!

Ha det bra till dess,

Tisdagssegling 2017-08-08

Samtliga 20 bilder finns under Galleri/ Tisdagseglingar 2017

Hej,

Det är inte så ofta man här i livet kan säga: Vad var det jag sa! Men det kan jag nu, för jag varnade för Chabang (Lars E’s folkbåt) när vi skulle få en blåsig kväll, och det fick vi ju igår, så grattis till Chabang till vinsten!Och tack till Rolf för bifogade resultatlistan!
7 båtar stävade ut fast bra med vind var utlovat. Men ingen sjö med syd-ostlig vind. Tyvärr fungerar inte hamnens vindmätare längre – visade medelvind på 2 m/s och stod ofta helt stilla fast det blåste. Vi får väl fråga Olle om han kan fixa?!
Alltså 7 båtar, men hur många seglare egentligen:

Express Amaranda Mats Andersson 4
Luffe Toss Lars Ole Blandford 1
T24.mod Velox Magnus Gustafsson 2
First 40,7 Embla Micke Möller 2
Mamba 311 Selene Sune Severinson 2
Folbåt Chabang Lars Evaldsson 1
Murena Nea Bengt Stolt 2

14 i allt så i snitt 2 per båt. Endast Amaranda seglar med full och väl sammansvetsad besättning (inklusive fotograf!). Så småningom blir vi nog fler per båt, men just nu är en del fortfarande på semester.

I Selene brukar Sune segla ensam, men hade för kvällen tagit med ett barnbarn, som dock inte har någon större sjövana, enligt Sune själv. Ett rev och självslående fock – bra på kryssen, men mindre fördelaktigt på det långa halvindar vi fick upp till Skärsbådan och hem igen.

Velox tycks fortfarande ha lite svårigheter med sitt flygande segel, men kom starkt på sista kryssen in mot mål.

Nea tycks ha fått bättre fart i båten och fick god hjälp av sin stora genua på halvvindarna. Kanske lite väl stor på sista kryssen in.

Roligt att Embla var med igen – hon seglar extremt fort och högt på bidevind – en fin andra plats.

Fina bilder, och som vanligt tagna av Bosse Agardh på Amaranda. Dom hinner mer än att segla på den båten!

Tacksam att Bosse missade min ”vurpa” innan jag skulle runda Möllegrund på väg in. Jag gick lite för länge under land (för att undvika motström) och missade den röda pricken varför jag fick slöra ut mot den i stället. Straks före pricken slängde en kraftig vindby ner båten och tvingade den upp i vind och över stag. Försökte, men lyckades inte i tid få loss storskotet för att parera vindbyn, varför jag förlorade kontrollen, fick vända och göra ett nytt försök att runda. Hade inte hänt om inte Ester varit på cykel utflykt till Iseberg!

Har hört att högtryck ska växa in i början av nästa vecka, så kanske vi kan få se riktigt många segel på sjön nästa tisdagJ. Å andra sidan tycker jag inte många prognoser har stämt den här sommarn, men hoppet lever!

Tisdagssegling 17-08-01

Hej,

I vårens sista hälsning önskade jag alla en god sommar med ”labra vindar och mycket sol”. Tyvärr blev det endast lite sol, mycket regn och mycket vind under juli månadL.I går kväll seglade vi höstsäsongens första tisdagssegling och vädret bjöd på lite av varje: En halvtimme med nästan vindstilla (åtminstone för oss utan spinnaker!), någon timme med ca 2 m/s och regn, och så en liten halvttimme med lite friskare vind innan målgång. Rolf har som vanligt uppdaterat resultatlistan som bifogas.Vi var 8 båtar vilket får sägas vara rätt bra eftersom flera båtar fortfarande befinner sig på semester. Av särskilt intresse var att Lars E. debuterade med sin nya Folkbåt och lyckades oväntat bra med en 2:a i dessa ”icke folkbåts vindar”. Hur ska det då bli när det börjar bralla in ordentligt fram åt hösten? Alla får nog se upp!

Amaranda tog pinnen, den tredje för säsongen, och får därmed ytterligare försämrat handicap till nästa tisdag. Vi är många som ser fram emot att snart kunna ge Amaranda en match!

Gårdagens segling krävde en hel del koncentration (åtminstone för vi ensamseglare med besättningar på fortsatt semester). Att hålla fart i båten med så lite vind och med segel som endast gillar 8+ är inte det lättaste. Av ensamseglarna lyckades Selené bäst och gick i mål som 3:a en halv båtlängd före Toss. Förövrigt en rätt spännande avslutning där vi var 5 båtar i mål inom relativt få minuter. Vill gärna nämna Velox i sammanhanget: Varje gång jag närmade mig ett märke för rundning hade jag Velox alldeles i häcken, varefter hon försvann akterut igen – orsak: försegelbyte! Velox kan verkligen bli en utmaning om Magnus hittar en lösning på det problemetJ.

Vi noterar också att Madicken hade fördubblat sin besättning i form av Lennart J. Dock, Madicken är en stor tung båt som också den mår bäst när det blåser lite mer.Inga bilder från Bosse A. denna gång, men då var det ju inte så mycket ”action” heller. Vi hoppas på bättre tur med både action och bilder till nästa tisdag då vi ses igen!

Hälsningar,

Tisdagssegling 17-06-27

Övriga 17 bilder finns på Galleri.

Hej,

Äntligen fick vi genomföra en tisdagssegling igen!!! Och vilken fin segling det trots allt blev. Kanske inte så mycket action, men mycket och tuff koncentration. Och så fick vi luftat våra flygande segel (spinnaker & gennaker). Tyvärr endast 5 båtar, men vi får väl skylla på närheten till semestern, och att en del redan stuckit iväg.
Rolf valde nog rätt bana, och vi fick en fin kryss ut till angöringen (3:an). Amaranda och Caramba rundade först som de ska enligt deras SRS värden, men sen drog de ifrån på slören in mot hamnen, vilket de inte ska enligt allas SRSp värden! Vid första rundningen runt angöringen lyckades vi komma strax före Sooneroo, men då vi höll lite väl långt från märket smet Sooneroo mellan oss och märket. Vi försökte luffa för att hålla dom bakom oss, men fick så småningom ge upp för det går ju inte med en spinnaker mot en gennakerL. Och strax innan ropade Sooneroos rorsman något som vår (inte jätte erfarna) rorsman (-flicka) uppfattade som lite oroande typ ”mast tvärs”, varför vi föll av för att söka fri vind längre mot lä. Att vi ofta ropar till varandra i närkamper ska inte tas särskilt allvarligt, utan är en del av spelet.
Där framme kunde vi se en intensiv fight mellan Caramba och Amaranda som till slut föll ut till den förras fördel. Stort grattis till Lars-Göran med besättning för dagen förstärkt med Göran.

Eftersom Jonas (Follow Me) är på semester söderut fick även Sooneroo och Toss förstärkning genom Petter och Nicklas.

Många fina bilder från Bosse på Amaranda! Någon som önskar göra en förstoring kan säkert be Bosse Agardh om en tyngre bild.

Nu tackar vi för vårsäsongen som, inte så ovanligt, toppas av Amaranda. Vi hoppas på varmare och bättre vindar när höst sejouren drar igång den 1/8, men kan inget lova. Vad vi kan lova är att vi kommer att vara där, och hoppas på många med ossJ.

Ha en fin sommar med labra vindar och mycket sol,

Tisdagssegling 17-06-20

Tyvärr blev även denna segling inställd på grund av hårda vindar.

Tisdagssegling 17-06-06/13

Hej Alla!

Tyvärr inga bilder och ingen rapport om härlig segling de senaste 2
tisdagar. Båda inställda på grund av lite för hårda vindar. Det hade nog
gått segla och absolut om man tog in ett rev eller två, men vi står inför en
sommar där vi alla har stora förhoppningar om härliga dagar på sjön, så det
kändes lite fel att riskera att få något haveri så man blir utan båt över
sommaren. Vi får satsa på bättre vindar de 2 sista tisdagar innan sommar
uppehållet.
Jag vill dock nämna att båda dessa blåsiga tisdagar stod vårt senaste
tillskott, “Scampi-Jonas” från C bryggan (känner tyvärr inte Jonas’ e-post
adress, men har någon den så hör av er) iförd flytväst för att ge sig ut på
sjön. Vi kan nog förvänta oss tuff konkurrens framöver, men det är ju bara
kul och därför vi gör det vi gör,
Jonas med Follow Me måste tyvärr hoppa över de nästa 2 seglingarna för
semester på lite varmare breddgrader, men jag hoppas alla ni andra är desto
mer sugna nästa tisdag!

Ha det bra så ses vi snart igen,

Tisdagssegling 17-06-06

När det var dags vid 18-tiden mötte endast Rolf o Lars Ole upp så de beslutade att avlysa.
Senare slöt också en Scampiseglare upp men den utlovade vinden på 12 m/s lockade inte.

Tisdagssegling 17-05-30

Hej,

Idag vaknade vi upp till härliga vindar från väst, där de ska komma från!
Men igår kväll låg dimman tät över Höganäs och med en viss liten tvekan
stävade 6 båtar ut ur hamnen för att se vem som bäst kunde hitta runt de
rätta märken.
Phalene var först ut och hon försvann i dimman ute vid Sparbössan följd av
Amaranda. Sen såg vi inte till Amaranda, och Bosse Agardh som (glömt
kameran) och ändå ville dokumentera och föreviga Amarandas totala
överlägsenhet fick använda mobilen. Hade inte dimman lättat hade vi svurit
på att Amaranda genat, men vi får nog acceptera sanningen – vi behöver nog
mer än att träna för att hänga medL. Eller var det ett hemligt vapen i form
av ny gast – Mats barnbarn Joel?!
Å andra sidan, så upplever vi andra ju betydligt mer spännande segling där
inget är givet på förhand. Vi var 4 båtar i mål i tät följd.
Tycker 6 båtar en kväll då vädrets makter till en början inte var speciellt
snälla, ändå var rätt bra. Och när först diset drog bort fick vi fin segling
i ca 5-6 m/s.
Ha nu en fin vecka och ladda ordentligt inför nästa tisdag – enda dagen då
vi kanske bör föra flagga under kappseglingJ.

Tisdagssegling 17-05-23

Alla bilder (40 st) från den 23/5 finns under galleri

Hej,
Varmt, vindstilla och sol, så började kvällen igår och en stark kontrast till förra tisdagen. Vi fick se 10 båtar på sjön – väldigt roligt och extra roligt att Gurra i Blue Shadow tog sig hit från Lerhamn.Vi får nog konkludera att vårt handicap system led en total kollaps igår. När det blev dags för första båt (Göran med Phalene) att starta försvann all vind och det gick helt enkelt inte att ta sig över startlinjen. Tiden gick och vi låg och guppade lite. När det sen var tid för Toss att starta låg nästa alla kvar nära startlinjen och vi märkte då en svag, svag vind i nacken så fort upp med spinnakern. Väl uppe vände den lilla vinden 180 grader och Toss backade tillbaks över startlinjen. När vi sen fick ordning på allt startade vi samtidigt som Follow Me. Resultatet blev att ju högre SRS tal, desto mer gynnad blev man. Phalene med SRS 0,85 startade alltså i stort sett samtidigt som Embla med SRS 1,08 – en omöjlig ekvation.Dock, lite vind från SW fick vi, men med en sådan start blev det självklart trångt vid Sparbössan och det ropades ”plats för märke” från alla håll och kanter. Dock ingen fara för missöden eftersom farten i båtarna var synnerligen begränsad. Samtidigt fanns en svagt norrgående ström som förde bort båtarna framför oss, så vi, som kom bakifrån utan överlapp, ändå fick fri bana runt märket.

Som vanligt på kryss söderut förbi 5:an, på väg mot 6:an, spred sig fältet – några gick ut där det var bättre vind, och andra gick in för att komma i strömlä. Några valde att hålla sig nära mitten med fler slag som följd. Suveränt först runt 6:an var Follow Me följd av Embla, Caramba, Toss och Amaranda. På väg mot 2:an (Möllegrund) hissades spinnakrerna, och lite bättre fart blev det. Ett par tumlare spanades in vid en strömfåra, som nog innehöll lite fisk för dessa smådelfiner. Plötsligt hörde vi ljudet av fallande regn och skyndade ner och hämtade upp jackor innan det var över oss. Det blev dock mycket kortvarigt, men en våt spinnaker fick så småningom packas nerL.Runt 2:an kunde vi sträcka in mot hamnen på en bidevind, dit vi anlände efter ca 1 timme och 45 minuters segling.

Bortsett från den, för vissa otursamma starten utan vind, fick vi en fin segling, där det var koncentration och ”sitt stilla i båten” som gällde.

Det många bifogade bilderna bidrar Bosse Agardh (Amaranda) och Jonas Larsson (Follow Me) med, och om någon så önskar kan bilder också skickas med högre upplösning. Vi tackar för bilderna som väl illustrerar vindförhållanden.

Rolf är nog inte hemma så resultatet kommer senare.
Ha en trevlig helg, som vi hoppas blir med vackert och varmt väder och så ses vi på nästa tisdag!

Tisdagssegling 17-05-16

Hej Alla,

Kallt, blåsigt och regnigt, var orden innan gårdagens segling! Visst blåste
det och lite småstänk fick vi också, men fin segling blev det, så synd att
inte fler hittade ner till hamnen och ut på sjön.
Mycket vind är vårt väder – Luffen går bra i mycket vind, och så gäller vårt
SRS tal för fock båt – fördel när det blåser, men nackdel när det är lite
lugnare vindar.
Rolf fick inte vara med igår – han fyllde 70 – och vi gratulerar HBS kanske
meste rorsman genom tiderna. Må tro Rolf var lite saknad vid rodret på
Amaranda för hon såg ut att ha det lite tufft på kryssen med endast 2 man
ombord (fast Mats var nog mer utanför båten – som en yngling hängde han där,
men hur länge skulle “gubben” orka….?). Och med ett storsegel som fick
leva lite som det ville. Bosse, som ju lovat oss lite bilder, var för
kvällen upptagen av att styra (vilket han för övrigt är väldigt bra på!), så
han får vara ursäktad.
Follow Me tog in ett rev och fick rulla in lite på en genua som var i
största laget för kvällens vindar. Inte helt ideellt för fart varken på
kryss eller undan vinden. Endast en ordinarie gast ställde upp, så även där
lite underbemanning.
En liten kommentar till beräkning av våra starttider som ju Jonas och Sune
har jobbat med: Utgångspunkten är att målgång ska ske 20:20 för alla båtar
gällande för alla banor och vindar. Och igår stämde det perfekt och vi som
har starttid 19:00 gick i mål efter nästan exakt 1 timme och 20 minuter. Och
i mål skilde det väldigt lite mellan de 3 båtarna.
Nu hoppas vi på lite bättre väder på nästa tisdag så vi kan få se lite fler
segel på sjön.
Ha en bra vecka och helg, och så ses vi på tisdag,

Tisdagssegling 17-05-09
Hej alla tisdagsseglare!

8 båtar till start på premiären tycker jag var bra, även om vi faktiskt var
9 båtar ifjor! Med nystart med nya SRS värden tog Amaranda en överlägsen
seger och får nu tillägg inför nästa tisdagssegling. Även Follow Me gick
väldigt bra och blev god 2:a. Dessa 2 båtar var för övrigt de enda med fulla
4-mäns besättningar. Alla vi andra fick “nöja” oss med 2 man i besättningen,
bortsett från Sune som seglande ensam. Kan här nämna att min nya rorsman,
Ester, uttryckte en viss undran över hur Sune kunde springa runt på
fördäcket när ingen satt vid rodret, och jag fick ju då berätta att Sune kan
mycket och har sina “hemliga” knep.
Vinden var rätt besvärlig med relativt mycket rakt västlig vind på kryssen
ut till Sparbössan, men mojnade innan vi hann dit ut. Det blev en lugn
halvvind ner till 6:an, men vinden dog ner ytterligare och vred mer åt syd.
Sjön var gropig och rätt besvärlig upp till Möllegrund pricken. Amaranda
vände först här och kunde segla spinnaker in, medan vi andra rätt snart fick
bidevind in mot mål. Magnus med Velox gjorde en snabb sista sträcka in mot
mål med sin blå-vita genakker satt där han körde om 2 båtar. Hur Magnus
kunde hålla sin genakker (eller kanske Code 0) vet jag inte, men det gick,
och det fort!
Allt som allt var det en fin segling igår, men det var rätt kallt och vi
fick lite regnstänk på vägen (så inget bra badväder!). Tror dock det mesta
av regnet passerade söder om oss. Prognosen för kommande helg och nästa
tisdag lovar lite varmare väder vilket jag hoppas kan locka ut lite fler
båtar på sjön.
Ha det bra tills dess,

Kick-Off för Klubbseglingarna 2/5

Fin kväll med goda vänner, fast som den evige optimisten hade jag trott att vi skulle bli lite fler.
Dock var vi 8 gubbar, en ungdom och en mittemellan. Inga damer, tyvärr! 8 båtar var representerade
med sina skeppare, så vi får hoppas att de också tänker segla!
Nu gäller det så på nästa tisdag den 9/5 och helgen verkar bli helt OK för sista fintrim och -puts.
Efter ser det ut att komma lite svalare väder och på tisdag ser det som att vinden åter slår över på väst.
Värt att notera är att alla fått nya SRS värden av SSF. På grund av detta har vi beslutat att börja om och
använder de nya officiella SRS talen på första seglingen, varefter vi direkt övergår till våra SRSp tal
med höjning för vinnaren och sänkning för de icke helt så snabba.