Seglarblogg 2021

3/8, 10/8, 17/8, 24/8, 28/8, 31/8, 7/9, 14/9, 18/9

KLUBBSEGLING 18/9

Hej Alla!

Vi fick en fin avslutning på säsongen 2021! Seglingsmässigt var väder & vind väldigt trevligt  – lagom vind och inga vågor i den ostliga vinden. OK, vi fick inte sol, men inget regn heller! Endast 5 båtar drog ut och i följande start ordning: Selene, Caramba, Amaranda och sen Lilly & Follow Me med gemensam start. Banan började en kort läns, sen 2 långa ben som varken bjöd på kryss eller tillät flygande segel, och avslutades med en kort kryss in mot mål. Inget bra för Melges, Express eller X-37, men däremot en riktig Mamba bana. Caramba var först i mål och sen Selene, Amaranda, Lilly och sist Follow Me. Tyvärr deltog inte Toss, men vi hoppas hon går att reparera och att vi kommer igen nästa säsong.

Eftersom jag inte seglade med har kanske något blivit lite fel, men hör gärna av er i så fall.

Årets klubbmästare blev inte oväntat Lilly med rorsman Micke Möller. Gastar har varit Niclas Kingvall och Tobbe Bolin. Denna besättning tros ha haft de roligaste seglingar av deras ansiktsuttryck att döma när det kör om vi andra något långsammare (normalt i alla fall). Lilly tog 9 första platser, Amaranda tog 3 och blev sammanlagt 2:a, Follow Me på 3:e platsen fick nöja sig med en första placering, medan Toss på 4:e platsen fick 2, och Caramba på 5:e platsen tog 1 första placering – i den sista seglingen i går.

Grattis till Micke med besättning!

Vi avslutade som vanligt med en trevlig stund utanför vår klubbstuga där HBS bjöd på grillat korv och pilsner.

Resultatlista bifogas och en fin bild tagen av Niclas på Lilly. Rolf är tyvärr inte hemma så har något blivit fel i listan får jag be om ursäkt. Rolf kollar vid hemkomst.

Nu när vintern närmar sig kanske vi ska fundera lite på om något i vårt upplägg ska ändras/förbättras så hör av er om ni har några sypunkter. För min del ska jag använda en del tid på att studera sjökortet lite mer noggrant , och jag kan inte låta bli att kopiera en hälsning från Mats på Amaranda från förra tisdagsseglingen:

Hej LarsOle.

Ja vi fick i tisdags en mycket trevlig kamp med Freja. Vi tog lite in på henne hela tiden men förlorade lite tempo när jag tvingade Rolf att slå för grundet innanför Ljungnäs. Rolf tycker att det grundet brukar vi ju inte bry oss om men vi var rakt på väg mot 1.4 m stenen. Sedan hade jag ju också hört om vad Toss råkat ut för så då blir man lite extra försiktig.

Strax före Möllegrund fick vi bra lovartsläge på slören och kunde sedan tillräckligt snabbt få ner spinnakern och få fart på kryssen in mot hamnen.

Vi var ju tre medan Freja bara hade 2 mans besättningen och det har ju sin betydelse.

Ola, Fredrik och jag kommer att delta på lördag så öka på ditt korvinköp.

Vi ses.

Hälsningar Mats

För mig är det väldigt trevligt att få ta del av era tankar och upplevelser ute på banan, så utöver att se till att ha koll på grunden, så skicka gärna små bidrag till våra tisdagbrev.

Hoppas alla får en fin höst och vinter och så ses vi 2022 till nya klubbseglingar.

KLUBBSEGLING 14/9

Hej alla tisdagsseglare, och diverse andra seglingsentusiaster!

Då har vi avvecklat sista tisdagsseglingen för detta året, och lagom till gårdagens segling plockade Rolf fram perfekt väder och bana för super Express segling. 2 Expresser längst fram, och sen en ovanlig följd med Lilly som rundar av fältet.

Roligt att se Freja igen, och Equinox som gör årsdebut här på årets nästsista segling. Tydligen inte ringrostig, men då har hon ju säkert också avverkat fler sjömil än alla vi andra tillsammans detta året!

Tyvärr kunde inte Toss delta av vissa grund-(liga) skäl, och blir inte heller med på Hamnaköret på lördag.

Blir ni med???  Hör i så fall av er ifall ni vill ha korv och pilsner. Tråkigt att stå och titta på när andra äter o dricker, när man själv är både hungrig och törstig efter ett par timmar till sjöss. Än så länge har endast Follow Me meddelat att de blir max 3 pers, och blir det inte fler anmälningar blir det en billig omgång för HBSJ.

På lördag lovar DMI och SMHI båda 5-6 m/s från ostlig riktning och inget regn. Alltså perfekt seglingsväder (utan vågor!) som avslutning på en väldigt fin säsong.

Hoppas vi ses, hälsar

KLUBBSEGLING 7/9

Hej,

Så var vi då 9 båtar som fick en härlig kväll på sjön – sol, lite vind, ganska varmt och fin segling.

Som vanligt var Lilly först i mål, fast det var tajt mot Amaranda, och det var endast på de allra sista metrarna Lilly gick om. Amaranda hade fantastisk fart i båten i den lätta vinden och tillsammans med Lilly utklassade hon alla oss andra med råge.

Även Caramba gick fort med sin nya svarta Genua och kom in som fin 3:a, tätt följd av Follow Me och Toss. Alla med spinnaker in i mål. Och äntligen fick vi också se vår ordförande Bosse delta med sin nytvättade Wilma. Dock fick Bosse inte med sina fyrbenta gastar, så det gick inte helt så fort som det kanske kunde gjort.

Vi seglar ju enligt jaktstarts principen, och vi litar på varandra att respektera gällande starttider. Vi kontrollerar inte att alla startar i rätt tid, men tydligen har inte alla helt koll på vad som gäller. Igår startade vi 18:00 och samtidigt startade en båt, som borde startat 3,5 minut tidigare. Lite synd då det säkert varit roligare att ligga lite längre fram i fältet.

Bifogar Rolfs resultat lista, Hamnaköret och en enkel bild tagit från Toss på väg in mot mål.

Studera bifogade Hamnaköret ordentligt och var uppmärksamma på att allt inte är som ifjor. Jag köper in vad som behövs av korv o pilsner, men eftersom jag inte har lust att äta korv från nu och till jul, hoppas jag ni anmäler er i god tid och med hur många ni räknar med att komma. Upplysningen är inte på något sätt bindande, så ändrar ni er så är det OK – inga efterräkningar!

9 båtar är det näst högsta antal deltagare en tisdags kväll i år – den 8 juni var vi 10 båtar! Nu har vi en tisdag kvar och sen avslutar vi med Hamnaköret på lördag i nästa vecka. Lilly har redan 9 pinnar och får hon ytterligare en första placering vinner hon med absolut minsta möjliga slutpoäng.

Vi har just nu en fin höst och den ska tydligen fortsätta ett tag till enligt SMHI/DMI, så planera in att delta i våra 2 sista seglingar så vi får se många segel på sjön! Det är roligare så!

Vi ses på tisdag,

KLUBBSEGLING 31/8

Hej,

Beklagar min lite sena rapportering från tisdagens segling,  men Karin & jag seglade iväg till Danmark tidigt onsdag morgon så jag hann inte skriva något.

Hur som helst var det en fin kväll: sol och fina vindar. 6 båtar stack ut för att njuta kvällen där Rolf hade valt bana 3, som tidsmässigt passade perfekt enligt starttidsberäkningarna. Startande båtar var Amaranda, Carmen, Follow Me, Nea, Selene och Toss.  Amaranda och Follow Me seglade med 3-mans besättningar, medan resten endast hade 2 man ombord.

Vi fick en fin styrbordshals ut för att runda Sparbössan för att sedan få en läns ner till Jungnäspricken. Den sträckan är relativt kort och är man bara 2 ombord går allt lite långsammare, så det är lätt att något går snett i blåst och under stress. Vi valde att spara spinnakern till den långa bogen hem uppe från Skärspricken.

Efter Jungnäspricken, som vi rundade som fjärde båt bakom Amaranda, Carmen och Selene, var det kryss upp förbi Angöringen och vidare upp mot Skärspricken. Vi valde som flertalet att gå ut i sundet för att i första slaget kunna hålla upp både Angöringen och sen Skärspricken. Amaranda valde att slå inåt innan Angöringen och hon menade själv att hon förlorade en del på detta. Nog var det kanske så, därför att vid Skärspricken var vi stort set i fatt henne och rundade som andra båt.

Upp med spinnakern och sen gick det fort. Vi tog oss förbi Amaranda och lyckades hålla undan för Follow Me, vilka båda också hissat spinnaker. Efter att ha rundat Möllegrund blev det tajt in mot mål, men vi lyckades hålla undan, och det trots att både Amaranda och Follow Me ”sneddade” och gick rätt mot mål. Besättningarna på dessa båtar hade glömt att studera banbeskrivningen och därmed missat att Sparbössan skulle rundas om babord. Rolf måste följaktligen diska båda båtarna, och det gynnade bakom kommande båtar.

Nämnas ska att denna rundning av Sparbössan är ny för i år, och har tillkommit efter klagomål över att vi har för lite variationer på våra valda banor. Vi har dock seglat banan en gång tidigare i år – första seglingen – men då deltog varken Amaranda eller Follow Me.

Vi startade en timme tidigare, alltså kl 18:00, så var det någon som missat detta är det  beklagligt – men jag tycker att jag har påmint vid ett flertal tillfällen.

Nu har vi 2 tisdagsseglingar kvar och avslutar med Hamnaköret lördag den 18 denna månad. Långtidsprognoserna lovar fint väder och DMI spår t.o.m. att hela september kan bli fin. Det hoppas vi på och hoppas att många vill ta vara på det fina vädret och dela det sista tisdagskvällarna med oss.

En trevlig helg önskas!

SPÄTTERACET 28/8

Hej Alla,

Så fick vi då även i år avvecklat Spätteracet. Vi var dock endast 4 båtar som tyckte att det var fint segelväder – Lilly, Amaranda, Follow Me & Toss.

Prognosen sa 6-7 m/s beroende om man anlitade DMI eller SMHI, och det är möjligt det stämde inne vid land, men ute på Sundet fick vi betydligt mer – kanske uppåt 12 m/s. Det skulle också regna, men det enda dropparna vi fick var mycket lite,  just som vi angjorde Gilleleje, så lunchen intogs på kajen i torrt väder.

Vi startade för en halvvind ut till Sparbössan, varefter spinnarkern åkte upp med direkte sikte på Gilleleje för en fin slör. Först ut var Amarande, sen Toss och sist Lilly och Follow Me i gemensam start. Det gick rejält undan och vi tänkte att vi nog snart skulle bli omkörda av en planande Lilly –  vilket vi också blev. Däremot tyckte vi att vi tog in på Amaranda (vilket vi också borde!) medan vi höll undan för Lilly. Vinden ökade hela tiden ju närmre mittsunds vi kom och vågorna blev väldigt branta och toppiga. Förmodligen var det på grund av den kraftiga nordliga vinden mot en nordgående ström.

Plötsligt rapporterar Flemming (dagens gast och tidvis rorsman på Toss – det mesta av vår vanliga besättning sprang Kullamaran) att Amaranda har bärgat sin spinnaker. Ok, ok tänkte vi, då måste det blåsa rejält, för det är inte likt Amaranda! Kort efter fick vi en rejäl broach, med spinnakern i vattnet och stäven rätt upp i vind. Vi löste det och for vidare, och just som jag sa: Nu kommer vi och tar dig Amaranda! hördes en rejäl smäll, och vår spinnaker flög ut och stod som en stor gul flagga. Gajen (lovarts skot) hade gått av. Föreslog Flemming att han skulle försöka ta sig ut/upp för att fixa ny gaj (se bild), men Flemming avböjde snällt, men bestämt. Och så är det nog,  vi 70+’are glömmer vår ålder och att vi inte är helt så viga som i forntida storhetstid. Så vi fick snällt bärga spinnakern, vilket tog sin tid, och sen ut med focken och fortsatt jagande mot mål. När vi sen tittade bakåt såg vi att även Follow Me hade tagit in sin spinnaker, liksom Lilly som pausade sin gennaker ett tag. Vi fick sedan veta att Amarandas spinnaker fall hade gått av, så någon frivillig bärgning av seglet var det inte tal om.

Ingen kunde stå emot Lilly’s framfart med Micke vid rodret och Nicklas och Tobbe hängandes på kanten för att hålla båten på rätt köl. Vi hann inte heller i fatt Amaranda, även om vi kom rätt nära, men vi höll undan för Carolin och Jonas på Follow Me.

Vi avnjöt en god spätta och pilsner på kajen och Micke fick i god ordning och tradition ta emot sin keramik spätta som bevis på segern. Sen seglade vi hem i fortsatt god vind från norr och vi sträckte precis utan att behöva göra slag.

En spännande och trevlig dag på sjön!

I morgon är det tisdag och då startar vi kvällsseglingen en timme tidigare för att undvika för mycket mörker. Både SMHI och DMI lovar sol – SMHI 7 m/s från nordnordväst, och DMI 6 m/s från norr – alltså fina utsikter för en fin segling.

Bilderna tackar vi Mats och Ola för.

Vi ses,

KLUBBSEGLING  24/8

Hej Alla,

En super vacker kväll, även om vi inte fick mycket vind. Det lovades ca. 1 m/s västlig riktning och så blev det nog också. Men vi hade sol och rätt så lagom varmt.

Vi var 8 båtar som stävade ut för att starta, något som inte var så lätt då vinden lyste med sin frånvaro. En del kom iväg lite senare än tänkt! Rolf valde bana 4 (en bana vi aldrig trodde vi skulle få segla) och det var nog ett bra val. I den i det närmaste obefintliga vinden kasade vi ut mot Sparbössan. Den enda som inte kasade var Lilly – det såg helt surrealistiskt ut när hon seglade förbi alla oss andra med god fart över ett spegelblankt hav. Men av oss andra ”slöfockar” tror jag faktiskt att vi på Toss kasade minst långsamt, för vi rundade först (efter Lilly, förstås). Efter rundningen fick vi kvickt upp spinnakern och rundade även 8:an först av gänget bakom ….., och när vi sen rundade Sparbössan för att segla in i mål, tyckte vi att vi hade en betryggande ledning. Vi brukar gå bra på undanvind med spinnakern flygande. Men så hände något som vi upplevt en gång tidigare för flera år sedan. Båten ville liksom inte mer, och inget av allt vi gjorde hjälpte. Först kasade Amaranda förbi, sen Follow Me och sist var det Carambas tur att fullfölja vår förnedring. Av 5 fullföljande båtar kom vi sålunda in sist, vilket dock inte är något att skämmas för. De är duktiga seglare vi möter!!

En del av er kanske kommer ihåg en segling för flera år sedan där Velox och Toss fick bryta därför at det plötsligt tog stopp i seglingen. Båda båtar hade seglat in i en samling tång som sedan fastnade kring rodret och då var det hopplöst att segla vidare. Tror vi upplevde lite av det samma igår, även om vi fortfarande kunde segla i mål. Det är ju vid denna årstid ålagräset samlar sig i klumpar och driver runt i sjön. Framöver får vi se till att ha bättre utkik framåt!

Trevligt att se Blue Shadow, Carmen och Nea i startfältet – det är vi inte så bortskämda med. Gurra kom iväg fint, men då det tog väldig tid att komma ut i närheten av första märket, valde Gurra att segla hemåt igen innan mörkret blev totalt. Lätt att segla in i Höganäs i mörker, men nog inte lika enkelt i Lerhamn, även om jag misstänker att Blue Shadow kan själv!

Nea och Carmen missade tyvärr mycket tid i starten (liksom Amaranda enligt Mats) i den lätta vinden. Hoppas på lite mer vind nästa gång!

Och nästa gång blir på lördag då vi seglar Spätteracet till Gilleleje. Det lovas ca. 6 m/s från NO vridande lite åt norr så kanske vi kan segla fram och tillbaka utan at kryssa. Se bifogat information, och ta med regnställ!

På nästa tisdag, den siste augusti, startar vi en timme tidigare, kl 18:00!

Rolf har räknat ut ställningen, men det blev ett litet fel. Caramba ska ligga på en femte plats totalt. En placering som har goda utsikter att förbättras när hon blir av med sina många 10:or.

Nicklas på Lilly hade inte så mycket annat att göra i den lätta vinden, så vi tackar för fina bilder!

Ha det bra tills på lördag då jag trots utlovade regnstänk hoppas vi blir många,

KLUBBSEGLING 17/8

Hej,
Hela våren gick jag och suckade för att det blåste för lite. Endast första
seglingen i våras fick vi lite “lagom” vind, men igår fick vi dock lite väl
mycket av just vind. För att inte nämna regn i mängder! Verkar som hösten
slagit till tidigt och ordentligt, men vi får hoppas att vi får fler fina
kvällar. Även om det är långt dit, så lovar både DMI och SMHI 6 m/s och lite
sol på nästa tisdag, så jag hoppas vi blir många segel på sjön den kvällen.
Så vill jag passa på att påminna om Spätteracet lördagen den 28. Planera in
denna trevliga segling med efterföljande umgänge och lunch på kajen. Alla
kan delta vare sig ni vill kappsegla eller ej. Vi som kappseglar startar
enligt jaktstarts-principen. Övriga utom tävlan föreslår jag startar kl
10:00. Det gäller även för motorbåtar som också är välkomna och som vi gärna
äter lunch ihop med. Ett bra tillfälle att njuta av en dag på sjön med
vänner och familj!
Skickar fler detaljer om seglingen nästa tisdag, men innan dess kommer info
snart att finnas på vår hemsida – www.hbs.se

Ha en bra och håll i hatten för det blåser fortfarande!

KLUBBSEGLING 10/8

Hej,

Som tidigare nämnd är det inte alltid så lätt att välja rätt bana. Särskilt inte när vädret var som igår kväll – var ska vindarna komma ifrån? Och ska det bli som SMHI sa endast 1 m/s kl 20.00, eller kommer den västliga vinden tidigare än enligt prognosen? Rolf valde det säkra för det osäkra med bana 2 – alltså bara ut och in. Trodde han, men då skulle han valt bana 5! Men som Rolf själv skrev i efterhand: ” Tänk vad det blir bra när man tänker fel.”

Jag la mig inte i valet av bana!!!

Det blev en kanonfin kväll med växlande vindar både vad riktning och styrka gällde. Vi var dock endast 6 båtar: Lilly, Follow Me, Amaranda, Caramba, Nea och så Toss.

Vi började med en halvvind ut till 2:an (Möllegrund) varefter vi kryssade ner mot 6:an (Lerbergspricken). Första 2 båtarna vid 2:an var Caramba och Amaranda, som slog inåt. När sen Toss rundade hade vinden vridigt så vi kunde hålla mycket högre. Tyvärr mojnade det lite, men vi var ändå nästan i kapp Amaranda vid 5:an (Jungnäsbådan), medan Caramba forfarande var en bra bit före. Lilly rundade 6:an först och sen Follow Me, Caramba och Toss. Gennaker och spinnakers flög upp och nu började jakten upp mot 2:an. Vi var lite snabbare med att få upp spinnakern än Caramba, (vi var en man mer ombord) och lyckades ta oss förbi i lovart. Caramba lämnade oss dock inte i fred så vi fick hålla på rätt länge utåt innan vi kom så pass långt för att vi vågade falla av mot märket. Tror Amaranda drog fördel av vår lilla fajt med Caramba för hon var lika långt framme som vi, men längre in. Det var mycket lätta vindar så vi fick kämpa för att hålla vind i seglen. Lite sjö gick det också så storen ville stå och slå lite väl våldsamt så en fick hålla bommen. Där brukar man skicka fram yngste man ombord, men inte på Toss! Jag fick jobbet medan Ester styrde och Christian såg till att spinnakern drog. Men det gick bra och vi lyckades ta oss förbi Follow Me en bit innan 2:an.

När vi närmade oss 2:an hade vi Lilly framför oss och såg då att hon plötsligt krängde åt lä. Vi förstod att nu kom det vind och vinden drog åt väst så vi fick skära med spinnakern sista biten upp till 2:an som vi rundade som andra båt efter Lilly. Ester styre ner på en platt läns och vi gippade. Det gick bra, men Follow Me som bara var nån båtlängd efter oss runt märket gick ner och täckte oss, trots vissa besvär med spinnakern. Vi var nu tvungna att välja: Skulle vi försöka störa/luffa Follow Me eller bevaka vår ledning över Amaranda som bara var få båtlängder bakom. Vi resonerade som så att vi nog i alla fall skulle förlora fajten mot Follow Me, så då hellre se till att Amaranda blev kvar där bakom, vilket lyckades.

Lilly gick i mål efter nästa exakt 2 timmar och vi andra följde efter endast få minuter senare. En rolig och händelserik segling!

Bifogar lite bilder från kvällen och resultatlistan från Rolf.

Hälsningar och ha en fin vecka tills nästa tisdag!

HBS – Seglingskommitté

PS Vi önskar ChaBang lycka till på sina seglingar i Bohuslän – SM och Tjörn Runt!

KLUBBSEGLING 3/8

Hej igen,

Så fick vi då, fast endast med 4 båtar (Amaranda, Caramba, Selene och Toss), tagit hål på höstens tisdags-seglingar. Fint seglingsväder med 5-7 m/s och en del sol.

Tyvärr valde vi fel bana. Rolf ville välja bana 6, men eftersom SMHI och DMI prognoserna sa 3 m/s tyckte jag vi skulle välja 5:an. Prognoserna och därmed jag hade fel så det blev tyvärr en kort segling om endast ca. 1 timme. Jag borde förstås ha accepterat Rolfs val om en längre bana, även ur ett mer själviskt perspektiv. För kvällen startade vi sist och skulle verkligen ha behövt mer tid för att möjligen hinna ifatt Caramba och Amaranda som båda hissade spinnaker på undan vinden. Även vi hade planerat för detta, men eftersom min vanliga besättning befinner sig i Åre där de springer nån form av ”bergs-maraton”, fick jag för kvällen hjälp av Sara och Bengt. 2 väldigt positiva och trevliga personer, men utan större erfarenhet av spinnaker segling varför vi fick avstå.

Bifogar Rolfs resultatlista. Vi har nu genomfört 9 seglingar och har 8 kvar. Vi njuter fortsatt vår andra plats i sammanräkningen, vilken vi har endast tack vare att vi inte behöver dras med några 10:or. Mycket tuffare för oss blir det om ytterligare 3 till 4 seglingarL. Lilly leder fortfarande helt överlägset, även om Amaranda och Follow Me fortfarande, åtminstone i teorin, kan ta hem spelet.

Ha en bra vecka så ses vi på nästa tisdag,

Lars OleHBS – Seglingskommitté

KLUBBSEGLING 29/6

Idag är det ”dan efter”:

-Vårens sista tisdagssegling

-Sommarens sista sol & värme

Och sen såklart dan efter att fotbollen tog slut, fast ni kan ju heja på grannlandet som många av oss gärna besöker. Tror det kan bli fest i Gilleleje på lördag om dansken slår tjecken!

Men nog ska väl sol & värme komma tillbaka! En fin kväll igår, fast bitvis lite för lite vind för vissa båtar. Vi var 6 båtar (1 bättre än förra tisdagen), men kvällen var verkligen fin och fler borde varit ute och njutit.

Vi seglade bana 2 (för 4:e gången denna vår) och hyfsat med vind och sträckbog ut till Möllegrund (se bild på Follow Me som gör sig redo att hissa spinnaker). Först att runda var naturligt nog Cha Bang och sen Freja, Caramba, Toss, Lilly och sen Follow Me. Cha Bang spirade focken, Frejas spinnaker kom upp kvickt, och Caramba, där Lasse seglade ensam, fick nöja sig med lite mindre effektivt länsande. Toss fick också upp spinnakern och denna gång utan större missöden. Både Lilly och Follow Me fick snabbt upp de flygande seglen också. Lerbergs pricken rundades i samma ordning med Cha Bang först.

Och nu börjar problemen. Endast svag ström så var fanns vinden – ute eller under land som ofta är tillfället kvällstid? Alla gjorde ett snabbt slag uppåt och lite inåt utom Follow Me som gick rakt ut och där hittade hon vinden. Lite tröga var vi för vi borde ju förstått att vi skulle följa Follow Me. Trögast av alla var nog Toss som ligger och guppar i gammal sjö (se bild 2, som visar att vi dessutom fick lite uppförsbacke).

Men oj vad Follow Me utklassade oss alla denna kväll. Det var nästan lite overkligt, men ett tydligt bevis på att ett bra vägval kan bli helt avgörande. Så klart först i mål kom Follow Me med årets första pinne. Sen Lilly följd av Freja, Toss och ensamseglaren Caramba. Cha Bang bröt tyvärr. Lilly leder fortfarande med god marginal och Toss ligger 2:a tack vare ett flitigt deltagande. Toss har varit med varje tisdag så har inga 10 poängare släpande efter sig i tabellen. Folow Me har 2 x 10, Freja, Amaranda och Caramba vars 3 x 10, så när de blir av med dessa ”straff-poäng” efter 10 seglingar så åker de upp i tabellen och Toss ner en bra bit. Men vi tröstar oss med att vi fått fler fina kvällar än alla andra, och så hoppas vi på mer vind under höst säsongen!

Men det går lite på fel håll med klubbseglingarna. I fjor efter vårens seglingar hade 16 båtar deltagit, i år är vi nere på 12. Och av dessa har 3 båtar varit med endast 1 gång (en gång är ingen gång sägs det), 1 båt 2 gånger och 1 båt 3 gånger. Jag vet ej varför denna tendens när vi haft så otroligt fina kvällar som verkligen bjuder in till tid på sjön. Och överkomliga vindar även för den lite ovane seglaren. Vi har endast seglat 1 lång bana och alltså endast 1 kväll med lite mer vind.

Resultat listan är som vanligt utfärdat av Rolf och bilderna fick vi av Tobbe ombord på Lilly. Vi takkar och så önskar vi alla en riktigt trevlig sommar tills vi ses igen i början av augusti, hälsar

KLUBBSEGLING 22/6

Hej

Synd det bara var 5 båtar till start en sådan fin segelkväll.
Resultatet är inlagt på hemsidan.
Webmaster

KLUBBSEGLING 15/6

Hej Alla,

Amaranda vann gårdagens segling. Dvs hon blev etta efter Lilly som var suveränt långt före i den lätta vinden. Det blir väl så vi får räkna framöver för ingen tycks ju rå på Lilly som nu har 5 pinnar i rad. Kan de 5 bli till tio? Ombord på Lilly var de endast Micke och Niclas. Niclas tog lite bilder (som tacksamt bifogas), så man kan undra vad Micke sysslade med? OK, seglade från os all i överlägsen stil.

Fin kväll, men med bedrövligt lite vind kombinerad med gammal sjö. Förhållanden vi var sämst på att hantera.

Med sol och endast lite vind trodde jag fler skulle ut på sjön, men får hoppas på ”bättre tider”!

Hinner inte mer idag, men passa på att njut av kommande helg – ska bli riktigt varmt.

Hälsningar,

KLUBBSEGLING 8/6

Hej,

Bättre än så blir det inte. En perfekt kväll med sol, vind og 10 segel på sjön! Visst, det kunde blåst lite mer och visst kunde vi seglat lite fortare, men hur som helst en kväll att minnas när vintern slår till igen. Har bifogat lite bilder jag hann med. Ingen annan som fotade lite?

2-4 m/s från WNW och bana 5 valdes. Ett rimligt val – det tog oss nästa exakt 1½timme, vilket var målet för beräknad banlängd. OK, för en del gick det fortare som för de 3 första som gick i mål i tät följd – Lilly, Amaranda och Follow Me. Caramba och Freja kort därefter och sen alla vi andra. Strömmen satte ganska kraftigt sydvart – flod som vi kallar det – og ställde till det lite vid märkesrundningarna. Dock har inga missöden inrapporterats.

Som ni ser från resultatlistan har vi listat 26 båtar. Tänk om vi kunde mönstra full flotta nån gång! Vilken syn och vad roligt det skulle vara! Hur som helst så finns det flera förklaringar till varför vissa inte varit med än så länge i år:

Equinox:   Hälsar från Sveriges nordligaste prick vid Töre härom dan. En bedrift att segla så långt, och hoppas Magnus hinner hem till lite höst seglingar här i klubben!

YRO:           Står säkert på grund i hamnen då grannen inte verkar intresserad av att byta plats. Blir nog mer vatten till hösten!

Wilma:       Vår ordförande har fullt upp med att spackla sin köl till någon supersnabb profil, men hinner ändå med att ta emot årets miljöpris – med tårta!

Fler har goda skäl, men vi nöjer oss med att nämna dessa 3.

Ha det så bra så ses vi förhoppningsvis igen nästa tisdag, hälsar

KLUBBSEGLING 6/6

Hej,

Snabb och häftig segling fick vi uppleva igår kväll. Vi var 8 båtar och fint väder, även om det blåste bra mer än vad prognosen lovat. Vinden var nord-västlig och rätt svag fram till strax innan start, ett kort ögonblick lite ostlig varefter den blev mer SSO och ökade. Tror de 2 båtar med lägst SRS och därför startade tidigast inte fick mycket glädje av sitt försprång. Lite synd, men vi får tro att det skillnaderna jämnar ut sig över säsongen.

Vi startade med halvvind, strax akter om tvärs och vi frestades att dra upp vår gula ballong. Det gick bra, men sen friskade vinden och vi for fram med kraftigt lut på båten. Lite nervösa för nerdragningen, men Christian fixade utan problam. Sen kryss ner förbi Jungnäsbådan och vidare ner mot Lerbergspricken. Det blåste ordentligt och var mycket byigt så vår rorsman (Ester!) fick ofta hojta till om för mycket lovgirighet så storsegels trimmaren (undertecknad) fick svett på pannan. Men Ester styrde jätte bra och vi hade god fart i båten.

Rundade Lerbergspricken lite bakom Amaranda och funderade på att hissa spinnakern igen. Men helt ärligt, inte så länge. I den vinden och plattläns skulle vi behövt en man till ombord, så vi fegade och slörade och tog ett par gippar upp mot Möllegrund. Amaranda kom vi inte om då hon som enda båt hissade spinnaker (4 mans besättning – starka och vältränade allihop!). Lilly kom planande förbi med gennakern satt och jag tyckte jag såg 3 skrattande ”killar”. Det är väldigt kul att få till en rejäl planing – nåt vi med tunga kölar bara kan drömma om.

Även Follow Me gick förbi oss strax innan märket. Det blev hård bidevind in mot hamnen. Vi fick skitvind från Follow Me och funderade på om vi skulle göra ett kort slag, men insåg att då skulle definitivt halka efter. Att alternativt falla av var inte att tänka på då en X-37 är snabbare än en Luffe, så vi fick finna os i vårt öde och göra så gott vi kunde. Vi kom inte förbi Follow Me, men var nog bara nån halv båtlängd bakom vid målgång. Sen var Amaranda endast nån båtlängd bakom oss i mål. Lilly var först med ett par båtlängder. En väldigt spännande avslutning där inte Caramba var långt efter heller.

Ni får ursäkta mig, men jag kan ju bara skriva om vad jag själv ser och upplever när vi är ute. Ni andra har säkert lika mycket att berätta, men det får man ofta inte höra om förrän senare, om alls. Kan ta ett exempel från förra tisdagen: En deltagande båt råkade tappa en gast överbord. En dramatisk händelse, men tror det slutade bra. Som skepparen sa så är en våt gast i vattnet otroligt tung att få in ombord igen. Och sen en hård skeppare som sen bara fullföljde seglingen med en säkert både kall och något skärrad gast. Kanske därför han igår fick segla ensam?! Nej, skämt åsido, men trevligt om ni hör av er med er egen historia så ni slipper att jag sitter och ger en kanske inte helt korrekt bild av vad som faktiskt hände.

Idag ska tandläkaren borra och i morgon får jag hjälp av Bengt med att sätta på ett nytt drev som Tobbe varit behjälplig att införskaffa från Kaj. Kul att snart kunna köra ut och in för makskin, och en förutsättning för att Karin hänger med till Gilleleje!

Ha en bra vecka så ses vi på nästa tisdag,

Klubbsegling 25/5

Hej!

7-0 – många valde nog att slänga sig i sin varma o mjuka soffa framför TV:n igår för att följa Tre Kronors ödesmatch. Ett klart behagligare val än att frivilligt ge sig ut för att bli både våt o kall, och med en båt helt dränkt av vatten från ovan.

Men vi blev trots allt 4 båtar: Amaranda, ChaBang, Lilly & Toss.

Det regnade stort set under hela seglingen, men inte så våldsamt. Vid starten hade vi mycket lite vind, men nog gynnades det som startade lite senare eftersom det blev lite samling kring första märket – 2:an Möllegrund. Kanske gynnades Lilly & Toss också något av att Amaranda och särskilt ChaBang siktade på Sparbössan istället. Vill uppmana alla att studera banorna ordentligt innan start!

Vinden ökade något under kryssen ner mot den röda Lerbergspricken (6:an), och fördel in under land med mer vind. Vi på Toss märkte att Lilly hade bättre fart i båten så vid Jungnäsbådan pricken valde vi att göra tvärtemot Lilly och gå ut, men ack vad vi förlorade på denna strategin. Lilly långt före och Amaranda i hälarna. Hur som helst fick vi snabbt upp spinnakern och slörade/länsade tillbaks mot Möllegrund och då med mer betryggande avstånd till Amaranda. Vi drog ner spinnakern vid märket och körde halvvind in mot mål. Amaranda behöll spinnakern uppe nästan in i mål trots den lite branta vinkeln. Ett bra val eftersom hon tog in på oss, även om hon inte hann ifatt.

Spinnakern, och diverse kläder hänger nu på tork på längevinden, och jag är på väg ner till Toss för att torka upp. Att dra ner en dyngsur spinnaker genom luckan straffar sig – allt blir blött.

Vi var 4 båtar med det gemensamt att ingen använde motor utan alla seglade både ut och in ur hamnen. Går ju bra en sån här kväll utan annan trafik i hamnen.

Hoppas på trevligare väder den 29 maj, och kanske fler segel på havet!

Ha en bra vecka hälsar,

KLUBBSEGLING 18/5

Har hört från andra att 8 båtar var ute och njöt det fina vädret tisdags

kväll. Kunde tyvärr inte själv segla med, men Christian & Ester fixade det

väl så bra utan mig!

Eftersom jag inte deltog har jag inte så mycket att berätta, men har låtit

mig höra:

–          Att det förekom en del diskussioner ute på banan om vilken väg

runt vissa märken man skulle runda! Dock hände inga missöden, och inga

protester har lämnats inJ!

–          Att en och annan tyckte banan var för lång, och andra att den var

i kortaste laget. Men så olika båtar som Melges och Folkbåt blir det nog så,

tyvärr, men inget vi kan göra något åt. I sådana lägen får man alltid

kompromissa lite.

–          Att det fladdrade något konstigt från Follow Me och jag har vid

närmare kontroll förstått att det rörde sig om Gorilla tape. Vet dock ej hur

många rullar tape Jonas använde för att få ihop sitt gamla segel, men nog en

del. Follow Me blev 2:a med detta segel så huva er gubbar när hon smyckas

med det nya seglet!

Bifogar resultat listan och så hoppas jag vi ses nästa tisdag,

HBS – Seglingskommittè

KLUBBSEGLING 11/5

Hej!

Äntligen kom vi iväg och ut på sjön på en tisdagskväll. Vår första för

säsongen. Vi blev dock endast 4 båtar, men allt verkar vara lite försenad

denna vår. Det finns fortfarande gott om båtar på land, och många har nog

väntat på lite högre temperaturer för att kunna färdigställa båtarna för

sjösättning.

Vi blev 4 båtar: Selene med Sune och sonen Anders, Cha Bang med Lars & Sven,

Lilly med Micke, Tobbe & Nicklas och Toss med Christian vid rodret, backstag

och mycket annat och mig vid skoten och på fördäck.

Vind prognosen lovade gott om vind och så blev det också. En bra vind för

Folkbåt och Luffe, men även för Melges (som dock seglar fort i alla väder).

Med nordlig vind valdes bana 3 med kryss upp till Skärsbådan där

Kustbevakningen låg och höll ett vakande öga på oss. Må tro att Olof

(Madicken) var ombord?

Strömt var det också med svårtytt då det verkade som den mest drog oss

västerut. Efterhand under seglingen mojnade vinden något och efter att ha

rundat Skärsbådan blev det undanvind ner mot Möllegrund. Att vi är lite

ringrostiga efter en lång vinter kan knappast förvåna. Själv trasslade jag

in mig i fockskoten på fördäck när jag skulle spira focken och lyckades så

småningom sätta bommen på fel sida. Rorsman löste dock problemet genom att

helt enkelt gippa båten.

Tror också att det var lite problem ombord på Lilly då det för oss verkade

som det dröjde innan genakkern var satt. Och det var kanske tur för oss för

vi hann precis i mål en 3-4 båtlängder framför Lilly. Cha Bang och Selene

seglade snart efter i mål.

En allt i allt fin premiär segling, och nu hoppas vi på fler segel på sjön

tisdag den 18 maj!

Vi önskar alla en trevlig Kristi Himmelfärds helg,

KLUBBSEGLING 4/5

Hej alla Tisdagsseglare!

Håller med om att prognosen inte såg så lovande ut inför gårdagens premiär

segling, men på plats kl 18:00 såg det faktiskt riktigt bra ut: Inget regn

och endast 6-7 m/s, och med rådande vindriktning stort set inga vågor.

Micke, Nicklas och Tobbe stod redo med båten Lilly vid slipen. Ester och

undertecknade var redo att tuffa ut med TOSS. Men alltså endast 2 båtar och

vi behövde vara 3 för att tävla. Visserligen var Jonas och Petter på plats

vid Follow Me och bad oss vänta nån halvtimme så dom skulle kunna hinna

masta och rigga. Men det trodde vi inte riktigt på eftersom Follow Me utöver

mast saknar storsegel (någon som har ett något så när passande storsegel på

lager, så hör av er till Jonas!!!).

Prognosen för nästa tisdag enligt SMHI säger 2 m/s från WSW, inget regn och

13 grader. Men en rätt osäker prognos så långt fram så håll koll.

Hoppas att vi blir lite fler nästa tisdag, hälsar